Columns

De HU deint mee op de golven van onzekerheid

Geef studenten meer keus was het credo van hbo-bestuurders vijftien jaar geleden. Zo ontstond Media Entertainment Management (MEM) op de Haarlem Business School, later opgenomen in de fusie van Inholland. Op de HU kwam de succesvolle afstudeerrichting Sport & Entertainmentmarketing. De zwakke schakel MEM vormde de druppel die een golf naar meer focus in beweging zette. De trend is dat afstudeerrichtingen weer worden afgeschaft.

Die focus is niet alleen ingezet ter verbetering van het onderwijs, ook eindresultaten en financiën spelen mee. Dit is te zien in vele sectoren van de industrie. Blijven we bij entertainment, dan zien we dat er steeds minder films uit Amerika komen. Dit jaar produceerde Disney 10 films, in 2009 waren dit er nog 18, Sony ging van 21 naar 16 en Warner Bros van 28 naar 19 in diezelfde periode. Bij de muziekindustrie is het van ’t zelfde laken een pak.

Iedereen heeft wel de mond vol van creativiteit en ook bij de HU is de creatieve industrie al enige jaren een van de vier speerpunten, maar waar blijft het lef om te investeren? Zorg voor een stevige basis en geef echt ruimte aan vernieuwing, zonder meteen te letten op eindscores, als je weet dat we opleiden voor banen die nog niet bestaan.