Columns

De Jaarbeurs is onze achtertuin

Woensdag en donderdag waren er twee beurzen in de Jaarbeurs in Utrecht: PromZ (over relatiegeschenken) en Event14 (over en voor de evenementenindustrie). Bij de eerste kwam ik naar buiten met een tas vol leuke hebbedingetjes en bij Event14 kon ik heerlijk proeven bij de verschillende cateraars. In het verleden bezocht ik deze beurzen ook en verzamelde visitekaartjes van managers die wel een stagiair konden gebruiken. Sommigen hadden eerder een stagiair gehad en anderen wilden het wel proberen. Ik overhandigde aan ons stagebureau vaak meer dan vijftig kaartjes.

Opmerkelijk vind ik dat er zelden of nooit verantwoordelijken voor stages van onze faculteiten op beurzen rondlopen om contacten te leggen. Het staat wel allemaal in dikke beleidsplannen, maar in de praktijk zie je er soms weinig van terug. Terwijl ik ook op beide beurzen ex-studenten tegenkwam, die nu in een van die branches werken.

Een groepje derdejaars studenten van de Hogeschool Leiden die een minor ondernemerschap volgden, hadden een product ontwikkeld dat ze aan de man probeerden te brengen. Dan had de Wittenborg University of Applied Sciences een stand, waarin ze hun Engelstalige bachelor- en masteropleidingen probeerden te slijten. Maar geen HU, terwijl er in onze achtertuin, de Jaarbeurs, zo makkelijk contacten gelegd kunnen worden met het bedrijfsleven.