Columns

De kunst van het ‘daten’

Je bekijkt luchtig geklede studenten die hun nieuwe hogeschool of universiteit komen inspecteren, maar die je voornamelijk door de warme stad ziet lopen om de leuke plekjes te leren kennen. De meeste mentoren zijn dusdanig voorgelicht, dat het toch verstandiger is om niet meteen in de ochtenduren een wedstrijdje bierdrinken te organiseren om zo het groepsproces te bevorderen.

Je voelt je als eerstejaars student prettiger als je al iemand kent, dan wanneer je in je uppie contact moet zoeken. Van eenzelfde school, dorp of stad komen, schept al een band en natuurlijk de studierichting die je gekozen hebt. Maar misschien trekken ook wel degenen makkelijker naar elkaar toe die een tattoo hebben of een flink aantal piercings. Uiterlijke kenmerken bepalen mede het eerste sociale contact deze week.

Cijfers ken ik niet, maar de eerste paartjes worden vast al gevormd bij de introductieweek. Ze houden niet allemaal stand, maar het is een aardige oefening. Want al is het de bedoeling dat je als student de komende jaren aan de bak gaat, ook blijken hogescholen en universiteiten relatief goedkope datingbureaus te zijn. Wat bij studeren ook geldt: door iets vaak te doen, krijg je ervaring, oftewel oefening baart kunst. In deze introductieweek gaat het ook om the art of dating.