Columns

De PvdA en het Robijn effect

Reint Jan Renes is lector Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein

De PvdA stijgt in de peilingen. Volgens Maurice de Hond krijgen ze er twee zetels bij in vergelijking met de vorige peiling. En de kans is groot dat ze de komende weken blijven stijgen. De winst is waarschijnlijk toe te schrijven aan de publiciteit die de interne verkiezing om het leiderschap bij de PvdA oproept. In 2006 won de VVD aan populariteit toen Mark en Rita om het leiderschap streden.

Hoe kan dat? Waarom wint een partij aan sympathie na interne verkiezingen? De PvdA is vergeleken met vier weken geleden niet ineens een andere partij. De standpunten zijn hetzelfde en de meeste kandidaten waren voordat de verkiezingsstrijd losbarstte ook al binnen de partij zichtbaar actief. Is het zo simpel dat een vrijwel continue aanwezigheid op tv, in kranten en op diverse sociale media tot meer stemmen leidt?
 
Ja, zo simpel is het.

De PvdA heeft met succes gebruik gemaakt van Robijns ‘wat mooi is moet mooi blijven’ aanpak. De campagne Robijn doet de was bij… laat bekende Nederlanders in hun gewone huis-tuin-en-keuken rol zien en portretteert ze zoals ze werkelijk zijn. Jules Deelder zorgt goed voor zijn was vanuit een liefde voor zwart, Ilse de Lange wil een langdurige frisheid omdat ze veel reist en Tooske wil als moeder goed zorgen voor alle was waar haar gezin goed mee voor de dag komt. Het zijn gewone mensen voor wie wassen heel belangrijk is, omdat ze om hun was geven. Martijn, Diederik, Ronald, Nebahat en Lutz zijn gewone PvdA-ers die om ons geven en samen met ons een mooiere samenleving willen.

Hans Spekman heeft het goed gezien. De interne partijverkiezing is een campagneconcept met sterke branding en pakkende slogans. Niet de kandidaat of de standpunten staan centraal, maar steeds het merk (de PvdA ‘sterk en sociaal’) dat wil bijdragen aan een mooiere wereld voor ons allemaal. Het maakt niet uit waar het om gaat of voor wie het is, de partij zorgt er goed voor. De belofte van Robijn ‘Want wat mooi is moet mooi blijven’ had de afgelopen weken net zo goed de belofte van de PvdA kandidaten kunnen zijn.