Columns

De Summer School is open

Alex Aheebwa uit Kampala (Uganda) volgt de cursus Event Design: designing and managing the value of experiences aan Europa's grootste Summer School, die in Utrecht, een samenwerking van de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht, waar nu ook de Hogeschool voor de Kunsten zich bij heeft aangesloten als partner.

Hoeveel studenten zitten er in je klas? Elf, van wie een vrouw uit Costa Rica en ik de enigen zijn die ervaring met evenementen hebben. Waar komen de anderen vandaan? Onder andere uit Amerika, Italië, Hong Kong, China en een aantal uit Spanje, allemaal vrouwen trouwens. Heb je tijd over om iets van Utrecht te zien? Tot nu toe zit ik elke dag op school van negen tot vijf en moet 's avond huiswerk maken. Volgende week vrijdag moeten we een presentatie geven met ideeën voor evenementen aan het Spoorwegmuseum.

Alex is uitgezonden door de Bayimba Cultural Foundation in Kampala, die veel festivals en creatieve workshops in Uganda organiseert. Hij is voor de eerste keer in Europa. Alex woont tijdelijk in Utrecht bij Robbert (student bouwkunde), die hij in Kampala ontmoette. Van hem leent hij een fiets waarmee hij dagelijks naar de HKU fietst, waar de cursus wordt gegeven. Alex verbaast zich niet in Utrecht. Mensen zijn mensen, zegt hij.