Columns

De week van de kerstborrels

Dit is de week van de kerstborrels bij veel bedrijven, en op de verschillende faculteiten en instituten van de HU. Afgelopen dinsdag was ik op de FEM waar directeur Rob van Lambalgen zijn tweede kerstspeech hield. Zonder plaatjes. Die beloofde hij voor zijn nieuwjaarstoespraak. Dan zou hij wat dieper ingaan op de toekomst van de FEM.

“Mijn eerste jaar lijkt meer op een decennium,” zegt Van Lambalgen, “er gebeurt zoveel. We hebben veel ambities, maar moeten soms een stapje terug doen.” Daarmee doelde hij op het gebrek aan financiën. Van Lambalgen stipte drie, in zijn ogen, belangrijke zaken aan.
1. Er wordt door iedereen ontzettend hardgewerkt en dat wordt zeer gewaardeerd.
2. Nog steeds staat de begroting onder druk en dat betekent zuinig zijn.
3. De accreditatie is nog niet achter de rug; het afstudeertraject moet verbeterd worden.

Voor dit laatste onderdeel, ondersteuning van het kwaliteitssysteem, is Paul de Neer aangetrokken en ook het directieteam is versterkt. Voor de laatste lector wordt geadverteerd, zodat het Kenniscentrum van de FEM dan optimaal ingevuld is.
Terwijl het onderwijs overal in beweging is, worden FEM-docenten met ideeën die wat extra geld en/of uren kosten aan de leiband gehouden, want er moet dit jaar pas op de plaats gemaakt worden.