Columns

Dinsdag 18 december 17 uur – 19 uur Vroom & Dreesmann

“<b>De roltrappen van de derde naar de vierde etage van V&amp;D staan bomvol. Een medewerkster vraagt de mensen door te lopen om opstopping en valpartijen te voorkomen. Ruim 1800 HU-medewerkers en 800 introduc&eacute;s verzamelen zich voor de kerstborrel in het restaurant van het warenhuis.<br><br></b>Voordat de medewerkers kunnen gaan genieten van hun drankje, mogen ze hun cadeaupas ophalen. Tenminste, als ze voor die optie gekozen hebben. Vooraf mochten zij bepalen of hun kerstcadeau bestond uit een donatie aan het goede doel, een oud en vertrouwd kerstpakket of vijftig euro besteden bij V&amp;D.<br><br>Ruim 1400 werknemers hebben gekozen voor het exclusieve shoppen. Toch kwamen ook werknemers zonder cadeaupas op de borrel af. Behalve de vierde verdieping, vulde ook de vijfde verdieping zich met het personeel. Collega&rsquo;s borrelen en kletsen aan een eettafel, in een luxe zithoek of aan een statafel. <br><br>Het personeel smult van de luxe hapjes die op grote schalen voorbijkomen. Toastjes met zalm of krab, stokjes sat&eacute; en luxe broodjes met geitenkaas en honing, voor iedereen zit er wel iets lekkers tussen. Liefhebbers van zoete hapjes werden ook verwend, in het midden van het restaurant staat een grote houten tafel met daarop chocolade- en appeltaarten. Het zoetwaar is niet aan te slepen en de ober moet de werknemers halverwege de borrel dan ook teleurstellen: de taarten zijn nu echt op. <br><br>Twee meiden in een rood kerstjurkje vermaken het publiek met het zingen van kerstliederen. Later maken zij plaats voor Dekoor, een studentenkoor dat er duidelijk veel plezier in heeft. De akoestiek laat het afweten, maar daar trekt zowel het publiek als het koor zich niets van aan. Er wordt zelfs mee geswingd door HU personeel.<br><br>Om zeven uur sluit de winkel, maar door de luidsprekers is te horen dat de medewerkers van de hogeschool nu hun cadeaupas mogen gaan besteden. HU medewerkers hebben het rijk voor zich alleen in het grote warenhuis. De dvd-, woon-, en parfumafdeling zijn verreweg het populairst. Door het grote aanbod duizelt het sommige om een keuze te maken. Maar radiodocent Jochem van Wijk is direct op zijn doel afgelopen, hij koopt een nieuwe sportoutfit. &lsquo;Het leuke aan deze cadeaupas is dat je iets extra&rsquo;s koopt. Normaal trek ik een simpel shirt aan met hardlopen, maar dit is wel heel luxe.&rsquo; <br><i>Lobke Cornelisse</i><br>”