Columns

Dinsdag 27 november 15.30 tot 16.15 uur HU Amersfoort

Een maquette en een paneel met foto’s en krantenberichten staan voor de deur van een collegezaal op de HU Amersfoort aan de Berkenweg. Een paar mensen kijken er naar voordat ze de collegezaal betreden. In de collegezaal vindt de derde informatiesessie over de nieuwbouw plaats. Met een kopje koffie en een plakje cake wachten de bezoekers tot het begint.

Het nieuwe gebouw komt aan de andere kant van het station aan de Amsterdamseweg te liggen. De hoofdingang zit aan de rotonde Nieuwerpoort. De sessie van vandaag gaat over de nieuwe buren van de school. Anton Bijholt en Marlies van der Maarel van de gemeente Amersfoort vertellen wat de plannen zijn voor het omliggende terrein.

Het hele gebied aan de achterzijde van het station wordt de komende jaren vernieuwd. Achter het nieuwe schoolgebouw komt het nieuwe Eemplein te liggen. ‘Dit wordt het tweede stadshart van Amersfoort’, vertelt Bijholt. Op het plein komt onder andere een bioscoop met acht zalen en een paar goedkope appartementen, een discotheek en winkels met daarboven stadswoningen.

De studenten reageren positief op de nieuwe buren. ‘Grappig dat er een nieuw centrum komt. Dat wist ik helemaal niet’, vertelt Anne van Buizekom, eerstejaars facilitymanagement, Naast haar zit studiegenoot Dirk Tel. De locatie is mooier dan waar we nu zitten en er is veel meer te doen in de omgeving. Jammer dat het verder lopen is vanaf het station’, zegt hij.

Na de uitleg van de gemeente hebben de bezoekers nog enkele zorgen. ‘Als de school aan zo’n drukke weg komt te liggen, krijgen we dan geen last van geluidshinder?, vraagt een medewerker zich af. Hij wordt gerustgesteld door Bijholt, want de wettelijke limieten worden niet overschreden.

Ook een andere medewerkster krijgt een positief antwoord. Ze vraagt of er in de omgeving genoeg vermaak is voor de studenten. ‘Aan de overkant van rivier Eems is een basketbalveldje waar studenten zich kunnen uitleven’, vertelt Van der Maarel. Nadat alle vragen uit het publiek zijn beantwoord, sluit Harrie Bemelmans, directeur van HU Amersfoort, de bijeenkomst af.

Het nieuwe HU gebouw moet begin 2009 klaar zijn. In januari 2008 gaat de eerste paal de grond in. Het Eemplein zal pas later klaar zijn.
Natasja van Kessel