Columns

Dinsdag 31 oktober, 9.00 uur, het studentencomplex op de Ina Boudier Bakkerlaan

’s Ochtends negen uur is het terrein van de Ina Boudier Bakkerlaan verlaten. Als je niet beter zou weten, lijk je te zijn verzeild in een sombere film over het Oostblok. De plek is het decor van inbraken die sinds begin 2006 steeds vaker voorkomen bij studentenhuizen in Utrecht-Oost. Reden genoeg om actie te ondernemen vinden politie Utrecht, Stichting Studenten Huisvesting Utrecht en de gemeente. Samen starten ze een campagne om studenten beter voor te lichten.

Wijkagenten Gerard de Kruijf en Eduard van Ravensberg doen hun ronde tussen de huizenblokken. ‘Kijk,’ De Kruijf wijst naar een openstaand raam, ‘dat bedoel ik. Dieven worden bijna uitgenodigd. De sociale controle onder studenten is heel slecht. In grote wooncomplexen wordt iedereen via de intercom zomaar het gebouw binnen gelaten. Op zo’n manier kan de dader op klaarlichte dag naar binnen lopen. Niemand kijkt ervan op als er een laptop wordt meegenomen uit een kamer. Onder het mom; het zal wel goed zijn.’
Naast de nalatigheid van studenten op het gebied van beveiliging, valt er veel bij ze te halen. Er is bijna geen student zonder computer of mobiele telefoon, en dat zijn nou net de favoriete voorwerpen van inbrekers. Dat studenten de apparatuur vaak precies in het zicht hebben staan is ook niet bevorderlijk.

Het is de bedoeling dat studenten zich bewuster worden van het gevaar voor diefstal. Studenten die slachtoffer zijn geweest, denken vaak dat het toeval is. De Kruijf: ‘Dat is het dus niet. Je moet er rekening mee houden dat er mensen buiten lopen die op zoek zijn naar een ingang.’ Als onderdeel van de campagne worden er mailtjes met tips verstuurd naar het hele bestand van SSH. Een tipje van de sluier: Laat niet zomaar mensen binnen die je niet kent. Sluit je kamer goed af als je er niet bent en zorg dat waardevolle spullen niet in het zicht staan. Doe de gordijnen anders dicht, dan heb je ook geen last van dat hopeloze uitzicht. (CZ)