Columns

Drie keer zoenen is hier normaal

Vanmiddag woonde ik twee presentaties bij in het ZIMIHC-theater Wittevrouwen voor studenten van de vijf 'universities of applied sciences', die meedoen aan de internationale week op de FEM. Docenten Martijn Gregoire en Jelly Offereins deden een sessie over culturele verschillen, wat neerkomt op hoe doen we het hier en hoe doen ze het daar? Enkele uitspraken van de studenten uit de verschillende landen:
. Don't overdress (Ireland)
. Be on time (Germany)
. Don't take everything we say seriously (England)
. Never refuse a glass of vodka, if offered to you (Russia)
. Take of your shoes entering a house (Norway)
. Leave us some physical privacy (Finland)
. Start asking personal questions then about business (Vietnam)
. We kiss three times on the cheeks (Netherlands).

Daarna vertelde Nerko Hadziarapovic over trends in de creatieve industrie aan de hand van wat hij zelf had meegemaakt. Iedereen ging daarna naar z'n hotel en werd om zes uur opgehaald voor een 'diner pensant' in De Biltsche Hoek. De onderwerpen die besproken werden hadden te maken met Europa, cultuur en de creatieve industrie. De docenten spraken over frequentere uitwisselingen. Hopelijk worden ze ondersteund door hun leidinggevenden.