Columns

Dweilen met de kraan open

Een oud spreekwoord uit Nederland, dweilen met de kraan open. Dingen doen terwijl het eigenlijk helemaal niet zinvol is. Dit is nu juist wat veel mensen denken over het vrijwilligerswerk in Afrika. Je gaat voor een tijdje naar een Afrikaans land om te helpen en als je daar bent is alles goed en wel. Maar wat gebeurt er als je weer weg bent? Helemaal niets meer en alles is weer zoals het was voordat je kwam….

Nu ben ik voor de derde keer als vrijwilliger in Afrika en ik geloof niet dat dit helemaal geen nut heeft. Volgens mij is het juist heel erg belangrijk! De Semane preschool waar ik nu werk in Zuid-Afrika, was drie jaar geleden zo slecht dat de koningin, Semane, haar naam van de school wilde halen. Er is vanaf toen een heleboel veranderd, onder andere met hulp van de Nederlandse organisatie Eye For Others. Met deze organisatie heb ik de eerste twee weken van mijn verblijf hier gewerkt. Tijdens deze twee weken hebben ze de laatste werkzaamheden op Samane verricht. En deze school is nu echt een voorbeeld voor andere prescholen in de buurt… Mede dankzij het vrijwilligerswerk dat hier nu drie jaar achter elkaar is geweest. En dan zijn er nog mensen die zeggen dat vrijwilligerswerk in Afrika hetzelfde is als dweilen met de kraan open.

Natuurlijk, dit is maar een voorbeeld, maar als ik zie hoe speciaal deze mensen het vinden dat een Nederlander elf uur in een vliegtuig zit om gratis te komen werken voor hen. Dat geeft hen een gevoel van eigenwaarde, dat ze er toe doen en belangrijk zijn. En dit kan deze mensen weer een stukje positiviteit en hoop voor de toekomst geven.

Volgens mij is vrijwilligerswerk in Afrika dus zeker nuttig en zinvol! Toch heb ik deze week ervaren hoe het is om in Afrika te dweilen met de kraan open. Waar ik verblijf was een overstroming in de badkamer en ze konden allereerst het water niet stoppen. Samen met nog tien andere meiden hebben we een half uur staan dweilen, terwijl het water maar bleef stromen! We hebben een hoop lol gehad en dus kan ik met zekerheid zeggen dat dweilen met de kraan open zelfs zinvol is!