Columns

E-learning wordt volwassen

'E-learning wordt volwassen' is de titel van een artikel van Wilfred Rubens van de Open Universiteit in het aprilnummer van Emerce. In datzelfde nummer lees ik 'Mobile wordt volwassen en commercieel'. In de afgelopen decennia heb ik heel wat artikelen gelezen van dingen, bewegingen, maar nooit van mensen, die eindelijke volwassen waren. Eind jaren tachtig was de video-industrie volwassen, maar inmiddels alweer begraven. Internet is al vele malen volwassen verklaard. En nu zouden dan e-learning en mobile volwassen zijn geworden.

Voor volgend jaar wordt in ons land een omzet verwacht in e-learning van 8,1 miljard dollar en dit jaar zou er wereldwijd 56,2 miljard dollar in omgaan. Rubens signaleert vier trends:
1. Faciliteren van kennisoverdracht (persoonlijk en online)
2. Analyseren van data (data-driven en let op privacy)
3. MOOCs (Massive Open Online Courses)
4. Personalisatie (leersystemen op maat).

Binnen het hoger onderwijs wordt veel over MOOCs gesproken, aldus Rubens, omdat de content aangepast en bewerkt kan worden. Onlangs kon Geri Bonhoff bij een presentatie even niet op de betekenis van MOOCs komen, dus zo vanzelfsprekend is dit fenomeen nog niet in het hbo.
Het mobieltje is echter niet meer weg te denken uit het leven van onze studenten. Ze zitten aan hen vastgeplakt, van broekzak tot in bh's.