Columns

Een verslaving kan leuk zijn

Sommige mensen die beginnen met hardlopen, kunnen er na verloop van tijd niet mee stoppen. Het lichaam verlangt naar de adrenalinestoten. Minder intensief is het schrijven van een blog. Maar ik ben er ook aan verslaafd geraakt. Ik heb mezelf gedwongen om de blogs niet langer te maken dan zo’n tweehonderdtien woorden. Dat is soms lastig. Vaak wil ik net even iets meer kwijt. Bijzinnetjes schrap ik dan. Maar ik voel me gewoon schuldig als ik een dag oversla.

Gisteren schreef ik onder de titel (als zogenaamde ‘ankeiler’ of ‘leader’ – er is geen Nederlands woord voor) dat babyboomsters, oftewel vrouwelijke babyboomers, wel een woordje Frans spreken door Franse chansons. Zo’n losse zin is wat lastig te begrijpen, maar ik bedoelde ermee dat in de jaren zestig en zeventig met name Franse chansons erg populair waren bij meisjes die op de middelbare school zaten. Toen begonnen ook de eerste (zomer)vakanties naar la douce France.

Dit als aanvulling op de blog van gisteren over een onderzoek dat aangeeft dat jongeren, al beginnend op de basisschool, makkelijker Engels leren met de teksten van populaire liedjes. De liedjes staan in de lesmethode Groove.me, die een wereldprimeur genoemd werd (in mijn beleving dus niet), en bekroond werd met de internationale Comenius-award.