Columns

En toen was het op…

Studenten houden wel van een biertje en een feestje, dat is zo’n beetje een feit. En Erasmusstudenten houden er misschien nog wel meer van. Dat bleek wel weer dinsdagavond.

Terwijl mijn hele klas aan het stressen was over een te schrijven artikel, besloot ik samen met drie klasgenoten om Århus onveilig te maken. Je studeert maar een keer in het buitenland, dus dan moeten we er wel volop van genieten. En, we hadden immers al de hele dag – tussen alle mailtjes, facebook-berichten en Skype-praatje door – aan de studie gezeten. Tenminste, dat probeerden we elkaar wijs te maken.

Vol goedemoed besloten we rond een uurtje of 11 naar het Studenterhus te gaan, een bar in een omgebouwd oud pakhuis in de haven. Het is een sfeervolle tent, maar toen we er vorige week waren was er bijna niemand. Het nieuwe semester was blijkbaar nog niet begonnen, behalve voor ons.

Vandaag was het gelukkig anders. De hele tent zat tot de nok toe gevuld. De trappen buiten stonden vol met rokers – ook hier is een rookverbod, met een uitzondering voor kleinecafe’s. En eenmaal binnen zagen we zeker  een paar honderd man afkomsting van over de wereld.

Tijd voor een biertje dus! Terwijl ik mij langs de enorme Noren, kleine Italiaanse mannetjes en een grappige Aziaat – die later gewoon Deens blijkt te zijn – wurm, kwam ik bij de bar aan. Niet zomaar een bar, het schijnt de langste van heel Denemarken te zijn. Niet dat dat veel uitmaakt, ze hebben nog steeds maar drie tappunten.

"Four beers" vroeg ik aan de barman. Inderdaad zonder ‘please’, dat woord bestaat niet in het Deens. En toen kwam de verassing. Het goedkope bier is op. Als student kan je op dinsdag voor de helft van de prijs, 20 kronen (3 euro) een halve liter bier krijgen. En dat is echt heel erg goedkoop in Denemarken!

"Wat? het is pas 11 uur?!" Natuurlijk is het niet zijn fout en daarom krijgen we alle tapbiertjes vandaag voor 20 kronen.Wij blij, want het is eigenlijk veel lekkerder.

Maar ook dat bier was natuurlijk binnen de kortste keren op. Plots was er bier uit Jamaica, een klein bruin flesje met een rood-wit etiquette – het is trouwens geen aanrader. Uiteraard was dat bier ook al snel op en kwam het Belgische bier op tafel. En toen, toen was alles op. Subtiel werden we tent uitgewerkt en was het enige aantrekkelijke alternatief de nachtwinkel.