Columns

Er zijn gelukkig nog docenten met passie

Een beginnende docent moet altijd eerst orde weten te handhaven, dan kan die beginnen met het overbrengen van kennis en vaardigheden. Ondanks gelijke opleiding en competenties, blijkt toch dat de een het lesgeven meer in de vingers heeft dan de ander.

Voor het achtste jaar draait de minor Reclame en twee jaar korter de Engelstalige versie International Advertising. Voor een van de vakken Culturele Verschillen en in het Engels Cultural Differences wordt tussen de docenten goed samengewerkt, omdat ze inhoudelijk nagenoeg hetzelfde zijn. Er wordt bijvoorbeeld verteld over collectivisme (China) tegenover individualisme (Amerika) en feminiteit (Zweden) tegenover masculiniteit (Italië).

Afgelopen week presenteerden ze in kleine groepjes een zelf gebouwd buitenreclame item met een mood board. Ze hadden allemaal een ander land gekregen en mochten er zelf een product bij zoeken. Natuurlijk moest het geleerde tot uiting komen in hun presentaties. De docent die Engelstalige studenten had, was laaiend enthousiast: “Zelden zo’n goeie groep gehad”. “Hoe komt het dat jouw groepen elk jaar veel beter scoren dan die van mij?”, vraagt zijn collega. Die laatste handhaaft orde en brengt keurig informatie over. Eerstgenoemde straalt passie uit en neemt z’n studenten mee op een wereldreis door reclameland. Denk dan aan het verschil tussen informeerders en gepassioneerden; beide categorieën lopen op de HU rond.