Columns

Exellente ster halen in Kenia?

In het vakblad over internationalisering in het hoger onderwijs, Transfer, lees ik dat Eurocommissaris Androulla Vassiliou de Erasmusbeurs ook wil openstellen voor zowel studenten als docenten van buiten de Europese Unie. Zij ziet graag dat er gewerkt wordt aan het formuleren van een strategie om meer studenten internationale vaardigheden te laten opdoen. Als er een oekaze van hogerhand komt worden strategieën door onze beleidsmedewerkers meestal perfect op papier gezet. De praktijk werkt vaak anders. Docenten moeten geen pakken papier hoeven doornemen, maar moeten enthousiast gemaakt worden om aan hun studenten door te geven dat een periode, hoe kort dan ook, in het buitenland een fantastische ervaring is.

Met de MOI university in Eldoret (Kenia) heeft onze hogeschool al verschillende projecten gedaan, maar dit ligt nu stil, omdat begeleidingskosten van docenten te hoog zijn. Deze nieuwe Erasmusregeling (ook mobiliteitsvergoeding buiten Europa) opent perspectieven. Als op 25 januari volgend jaar de tentamens achter de rug zijn en de organisatieweek begint, zit ik op eigen kosten in Eldoret. Ik ga dan lesgeven op de MOI university, maar kan zeker tijd inruimen om HU-studenten te begeleiden die bijvoorbeeld de Siriusster internationaal perspectief willen halen. Er moeten echter wel docenten zijn die studenten enthousiasmeren en tijd investeren om hen te helpen.