Columns

Faculteit Gezondheidszorg, vrijdag 14 september, 10.00 – 12.30 uur

‘Wat is er nou zo interessant aan een glazenwasser’, roept een studente vrijdagochtend terwijl ze langs de faculteit Gezondheid fietst. De interesse wordt gewekt door een jongen die aan touwen van driehoog naar beneden komt. Het is Koen van der Veer, derdejaars student commerciële economie. Al abseilend wast hij de glazen van het faculteitsgebouw. Onder hem staat een cameraman te filmen. Hij maakt opnames voor het nieuwe RTL 4 programma ‘Wendy: Heel Holland Helpt’ van Wendy van Dijk, waarin Nederlanders geld inzamelen voor een goed doel.

Met de actie wil Van der Veer de bewoners van ’s Heeren Loo, een zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking in Geldermalsen helpen. De student doet daar vrijwilligerswerk en wil voor de bewoners een internetcafé opzetten. ‘Via internet kunnen ze beter contact houden met familie en informatie opzoeken over hun hobby’s.’

Een klein groepje studenten staat te kijken hoe Van der Veer naar beneden abseilt terwijl hij de ramen onderweg snel schoonmaakt. ‘Ik heb nog nooit iemand zo ramen zien wassen. Het ziet er erg grappig uit’, zegt Ruben Holweg, student verpleegkunde. Even later staat Van der Veer op de grond.

Op voor de volgende ronde. Van der Veer gaat weer terug naar het dak. Samen met zijn glazenwassersmaatje Arjan Willems roken ze op de dakrand eerst een sigaretje. ‘Bang om te vallen ben ik allang niet meer. Ik voel me hier helemaal op m’n gemak’, zegt hij. ‘Zullen we nog maar wat ramen doen?’, vraagt Van der Veer even later aan Willems.

Beneden staat zijn moeder doodsangsten uit als Van der Veer weer over het randje klimt om verder te gaan. ‘Dit stukje vind ik altijd het engst’, zegt ze. Ze is speciaal naar de Uithof gekomen om haar zoon te zien abseilen. ‘Het is allemaal zo stoer en mannelijk, alleen dat emmertje is heel aandoenlijk. Zoals dat aan die heup bungelt.’
Als de ramen schoon zijn,  heeft Koen voor zijn actie 3000 euro opgehaald. ‘Nog niet genoeg voor een heel internetcafé, maar wel een mooi begin.’

Eind oktober worden Koens capriolen uitgezonden op RTL4
Natasja van Kessel