Columns

FE onderzoekt buitenlandse stagemogelijkheden

Deze week toerden vier directeuren van de Faculteit Educatie (FE) langs primary en secondary schools in de Keniaanse Rift Valley, samen met collega’s van de MOI university. De HU heeft al sinds enige jaren een zogenaamd Memorandum of Understanding (MoU) met deze vooraanstaande Keniaanse universiteit, met de ‘main campus’ in Eldoret en op verschillende plekken in het land dependances. Met name via de Faculteit Economie & Management (FEM) en de Kofi Annan Business School (KABS) zijn in het verleden gezamenlijke projecten gedaan.

Jaap van Voorst, directeur van Instituut Archimedes, heeft nu het initiatief genomen om die samenwerking uit te breiden naar de FE. Afgelopen week hebben er gesprekken plaatsgevonden om hier handen en voeten aan te geven. Dit kan onder andere inhouden dat studenten stage kunnen lopen op primary en secondary schools, dat (onderzoeks)projecten gedaan worden in Kenia en dat er gewerkt kan worden aan ‘blended learning’.

Dit alles gebeurt in samenwerking met de MOI university, die eigen guest houses heeft. Het kwartet dat in drie dagen gesprekken voerde met Keniaanse collega’s, scholen en accommodaties bezocht, zal bij terugkomst evalueren wat de uitvoerbare mogelijkheden zijn voor FE-studenten. De HU-studenten die in het verleden een vaak kortere trip naar Kenia maakten, waren zeer enthousiast over de opgedane ervaringen.