Columns

Gedifferentieerd onderwijs

In 1965 haalde ik in Northville (Michigan) mijn highschool-diploma. Met het vakkenpakket en bijbehorende cijferlijst zou ik zeker niet op een van de topuniversiteiten daar worden toegelaten. De vakken en je cijfers geven je interesses en je capaciteiten aan. Omdat ik tijdens mijn 'senior year' in verschillende klassen zat, zoals iedereen, heb ik veel meer vrienden kunnen maken dan als ik maar in één klas had gezeten.

Ik ben het vaak niet eens met het klakkeloos overnemen van alles wat uit Amerika komt. De invloed van Amerika op de rest van de wereld, op bij voorbeeld militair- en entertainmentgebied is al groot genoeg (lees: Stop de Amerikanen van J.J. Brouwer, Hans Versnel & Jaap Jan Brouwer). Maar ik zou het toejuichen als je ook in ons land de middelbare school kan verlaten met een diploma met daarop de naam van de school, de vakken die je hebt gevolgd en op welk niveau.

Dan krijgen we echt gedifferentieerd onderwijs, een gemêleerde schoolpopulatie, geen gediscrimineeer over het schooltype waarop je zit. Het lijkt me fantastisch. Maar ja, ik zie de bureaucraten alweer moord en brand schreeuwen over hoe moeilijk het is om klassen te formeren en roosters te maken. Gaan onderwijsgevenden ooit eens winnen van de bureacraten?