Columns

Gekke dingen doen voor je opleiding

Yolande Tump is vierdejaars student journalistiek en blogt wekelijks over haar belevenissen

Soms vinden we onszelf op rare plekken voor onze opleiding. Ik in ieder geval wel. Zoals afgelopen weekend. Liggend op een hangmat in een donker bos ergens in Hardenberg. Zucht, de dingen die ik wel niet doe voor mijn opleiding.

Voor een reportage van mijn opleiding journalistiek ging ik een weekend mee op Bushcraft. Wat dat betekent? Onder andere planten eten, vuur maken, overnachten in het bos en thee drinken, gemaakt van de bladeren van een spar. Daarnaast heb ik ook dierensporen bekeken en ben ik met een backpack om gaan hiken naar ons kamp, waar ik de nacht heb doorgebracht in een warme hangmat. Hartstikke leuk, maar niet het typische weekend waarin je aan school werkt.

Het weekendje Bushcraften is nog de meest recente aparte plek waar ik ben geweest. Enkele andere voorbeelden van mijn lange lijstje zijn: Brielle, Dalfsen, Zuid-Kennemerland en Sneek. Plaatsen waar ik normaal niet zo snel zou komen, maar voor mijn opleiding moet ik nu eenmaal het hele land doorreizen.

Gelukkig ben ik niet de enige. Zo moet mijn zus elke dag uren met de trein reizen naar het verre Epen en loopt een vriendinnetje stage in een klein dorp in Limburg. Een vriendin van mijn opleiding bracht haar buitenlandminor in Zuid-Korea door, niet een plek waar je als student normaal snel zou komen. Eigenlijk is het best apart, hoe we ons soms op plekken kunnen vinden waar we normaal nooit zouden komen. Zucht, de dingen die wij wel niet doen voor onze opleiding.