Columns

Gemeente laat studentenmagneet thuisliggen

Websites informeren buitenlandse studenten onvoldoende volgens de commissie die toeziet op de naleving van de Gedragscode Internationale Student in het Hogeronderwijs. 76 instellingen werden onderzocht. Een paar jaar geleden onderzochten studenten van de minor International Advertising al onze eigen HU-site en kwamen tot de conclusie dat er veel aan verbeterd kon worden. Het moest levendiger, er ontbrak informatie over studies en wat er allemaal bij komt kijken om je tijdelijk in Utrecht te vestigen. Daarvoor was ook een veel nauwere samenwerking met de gemeente noodzakelijk. Want het bleek dat studenten meestal eerst het land, dan de stad en dan pas de studie kiezen die ze willen gaan volgen.

In 2011werd het programmabureau Stadspromotie opgeheven en een jaar later kondigde de gemeente Utrecht een samenwerkingsverband aan tussen drie stichtingen: Museumkwartier, Cultuurpromotie Utrecht en Toerisme Utrecht, die gezamenlijke marketingactiviteiten moeten ontwikkelen. De universiteit, de hogeschool of de HKU werden niet genoemd, terwijl dat juist aanjagers kunnen zijn om Utrecht internationaal meer bekendheid te geven en om studenten naar de Domstad te trekken.

In een onderzoek in opdracht van de Amsterdamse wethouder Carolien Gehrels scoort Utrecht slecht als het om internationalisering gaat 4 procent internationale studenten. Terwijl dat in Enschede 16 procent is en in Maastricht zelfs 38 procent. Wat gaan we er aan doen?