Columns

Geschokt

De afgelopen week heb ik zes dagen lesgegeven in Sialkot, een plaats bijna drie uur rijden ten noorden van Lahore, de hoofdstad van een van Pakistan’s vier provicies, Punjab. Het ging om marketinglessen aan een gemêleerd gezelschap jongeren, van wie sommigen een MBA hadden. Ik had PowerPointpresentaties voorbereid en had gevraagd hoe het met internet ter plekke was. YouTube zou van regeringswege geblokkeerd zijn en ik kon beter geen schokkende beelden (daarmee werd bloot bedoeld) laten zien.

De jongeren bleken echter de wet te kunnen omzeilen en wat ze maar wilden te kunnen downloaden. Een leuke serie advertenties van Diesel leek me een goed voorbeeld om uit te leggen wat een concept is. In een van die advertenties staat een meisje op een trap met haar gezicht gericht op een bewakingscamera. Ze tilt haar truitje op waardoor je haar borsten ziet. De begeleidende tekst zegt: “Smart may have the brains, but stupid has the balls.” De student die mij hielp bij de presentaties vond het raadzamer om een duidelijke zwarte balk over haar borstjes te zetten, zodat de aanwezigen (twintig mannen en één vrouw) er geen aanstoot aan zouden nemen. Niemand durfde te vragen wat er onder die zwarte balk zat.