Columns

Glasnost sluit z’n deuren

In zijn wekelijkse column in Het Parool schrijft Derk Sauer dat als je aan Russen vraagt naar hun eerste keer, dan denken de Russen niet aan seks, maar aan de eerste keer dat ze naar het buitenland gingen. Hij somt een aantal reacties op die ons als gewoon in de oren klinken. Voor het eerst Belgische frites, winkels vol met cosmetica, prachtig geasfalteerde snelwegen met nieuwe auto’s, al die restaurantjes in de Europese hoofdsteden.

Gorbatsjovs glasnost (openheid) zorgde ervoor dat er een middenklasse ontstond in Rusland (het uiteenvallen van de USSR laten we even buiten beschouwing). Miljoenen Russen gingen met vakantie naar de stranden van Spanje, Turkije, Cyprus en Egypte.
De meeste Russen hebben er nu het geld niet meer voor en volgens Sauer mogen zelfs ambtenaren en brandweerlieden niet meer reizen.

Dat die openheid verdwenen is, is slecht voor ons en leidt, zegt Sauer, “onvermijdelijk tot onbegrip en confrontatie”. Daarom is de internationale uitwisseling tussen studenten zo belangrijk. Behalve dat de studie gewoon doorgaat, wordt die verrijkt met culturele kennis en tot de omgekeerde conclusie van Sauer, namelijk “onvermijdelijk meer begrip en toenadering”.
De meeste vluchtelingen die naar Europa komen, behoorden in hun thuisland ook tot de middenklasse en zullen over enkele decennia wellicht kennismigranten zijn geworden. Zij krijgen meer begrip voor ons en wij voor hen.