AchtergrondColumns

Golfbeweging in bioscoopbezoek

In vergelijking met 1955 is het huidige bioscoopbezoek aanmerkelijk verlaagd, staat in een rapport van Bakkenist, Spits & Co en Interview uit 1986. Wie wat bewaart, heeft wat.
Gelukkig heeft de Nederlandse bioscoopsector een heel goed jaar achter de rug, want het aantal bioscoopbezoekers steeg het afgelopen jaar met 7%. Sinds 1967 zijn er niet zoveel mensen naar de film gegaan. De groei is te danken aan de voortdurende investeringen in bioscopen en filmtheaters. Dit laatste was een van de aanbevelingen uit het rapport van dertig jaar geleden.

Er moest ook gesaneerd worden. Bioscopen gingen dicht, grote bioscopen verbouwden en kregen kleinere zalen. Maar het publiek veranderde niet veel door de jaren. Het zijn nog steeds de jongeren tussen de 15 en 30 jaar die bijna de helft van het bioscooppubliek vormen, onder wie studenten een belangrijke doelgroep vormen.

Het rapport onderscheidt vier verschillende doelgroepen, van wie de jonge kostbewusten niet alleen de grootste is, maar ze gaan ook het vaakst naar de bioscoop. Daarom is een andere aanbeveling om marketinginspanningen op hen te richten, beter dan op de nog grotere groep die zelden of nooit naar de bioscoop gaat.
En zo komt er een plekje vrij in mijn boekenkast en is de papierbak voller.