Columns

Hallo

Reint Jan Renes is lector Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein en blogt op deze plek maandelijks over zijn vakgebied.

Ineens was er een brief op internet, waarin Sidney aangaf boos te zijn op Maartje. Maartje stuurde Sidney iedere week een doos vol vers eten, namens HelloFresh. Best een sympathiek initiatief, maar Sidney was er klaar mee en dat liet hij via een openbare brief weten.

Hij wilde niet langer meer een gezonde doos vol ‘aangepaste lekkere groenten van het moment’. Het eten zou van beroerde kwaliteit zijn, met soms zelfs schimmel op de groenten. Sidney was vooral boos omdat Maartje hem niet met rust liet. Toen het eindelijk was gelukt om de relatie op te zeggen, bleef Maartje Sidney bestoken met dwingende e-mailtjes en telefoontjes.

Je laten verleiden tot een ondoordachte actie door een foute partner: iedereen die de jaren 80-thriller Fatal Attraction heeft gezien, weet hoe dat afloopt. Niet goed.

Er is een eerste aantrekkingskracht (‘iedere week verse groenten, best een goed idee!’) en je laat je verleiden om verder te gaan dan eigenlijk goed voor je is (‘oké, doe mij maar zo’n "tijdelijk" abonnement’). Om vervolgens later spijt te krijgen van je impulsieve actie (‘wéér drie soorten goedkope kool en een doos vol eieren!’). Wanneer je de relatie wil beëindigen (‘sorry, ik vind je bij nader inzien toch niet zo leuk’) laat de andere partij het er niet bij zitten. Van alle kanten word je belaagd: telefoontjes, e-mails en zelfs op straat. Een ogenschijnlijk sympathiek initiatief verandert al snel in een lelijk monster waar je nooit meer vanaf komt.

Wat is dat toch met al die agressieve marketing? De Nationale Postcode Loterij die via ongevraagde brieven steeds weer inspeelt op de spijt die ik straks krijg wanneer ik nu niet meedoe. Talloze stichtingen die busjes vol studenten mijn wijk insturen om handtekeningen te verzamelen. En nu dus ook HelloFresh die mij iedere zaterdag tijdens het winkelen probeert over te halen een keer ‘geheel vrijblijvend’ zo’n doos te proberen.

Wat Sidney’s brief al liet zien: foute marketing leidt tot frustratie. Een warme, duurzame relatie ontstaat op basis van wederzijdse waardering, onderling vertrouwen en een gevoel van eigen keuze. Jammer genoeg lijken bedrijven zoals HelloFresh dat niet te snappen.