Columns

Herkansen aan de HU (deel 2)

Yolande Tump is vierdejaars student journalistiek en blogt wekelijks over haar belevenissen.

Het herkansingsbeleid op de HU roept enige discussie op. Vorige week kreeg ik verschillende commentaren op mijn blog. 'Typisch Nederlands gezeik', 'kort door de bocht' of 'ik kan me de frustratie goed voorstellen'. Maar het mooiste commentaar, dat kwam van Gijsbert.

Laat ik mijn situatie eerst nogmaals schetsen. Voor mijn master heb ik een 7,5 gemiddeld nodig, maar – tot mijn grote frustratie – kom ik twee tienden te kort. Met een negen of acht in het vizier leerde ik de eerste periode keihard voor een tentamen. En op de grote dag, wist ik bijna niks. Het tentamen was zo anders dan voorgesteld. Door mijn goede leerwerk haalde ik toch een zes. Maar wat bleek? Ik had beter een vijf kunnen halen. Dan had ik hem tenminste nog mogen herkansen.

Een zes is namelijk niet genoeg, ik moet hogere cijfers halen, maar het herkansen van voldoendes is met hoge uitzondering verboden. Uit pure frustratie schreef ik er een blog over, waar Gijsbert vervolgens op reageerde. De instelling van een nieuwe regeling is nog ver weg, maar met verhalen zoals die van mij komt hij er misschien in 2015 of 2016 wel.

En dat maakt mij meer dan blij. Bij de gedachte aan een toekomstige student die zonder problemen zich kan inschrijven voor een herkansing, verschijnt er bij mij in ieder geval een glimlach op mijn gezicht. Ik hoop bij jullie ook.