Hoeveel stimulerende bazen zijn er op de HU? Hoeveel ruimte krijgen zij qua tijd en geld? Wat horen we van goedlopende projecten? Er gebeuren best goede dingen op de HU. Het vervelende is dat verkeerde beslissingen aan de top zoveel vervelende en langdurige gevolgen op de werkvloer hebben. De verkregen tijd en het geld om te besteden aan verbeteringen gaat dan weer op aan herstelwerk. Zonde dus.
Ook als men de goede kant op gaat, draaft men soms te ver door. Men vergeet op het juiste moment te stoppen of om een zijweg in te slaan. Het kost dan weer tijd en geld om terug te keren naar waar men begon door te draven of waar men de afslag voorbij ging. Zonde dus.
Dit geldt ook bij 'operations'. Men wil gestructureerd werken, maar de menselijke maat wordt vergeten. Natuurlijk moeten de docenten zich aan regels houden. Maar om bepaalde zaken tijdig in het 'operations systeem' te zetten, vraagt men de docent deze aan te leveren op momenten dat die met onderwijstaken bezig is. Om aan deadlines te voldoen komen halve of verkeerde zaken in HET systeem, waar de docenten op worden aangekeken. Het gevolg is: herstelwerk waarvoor tijd en geld gereserveerd wordt, dat eigenlijk bestemd was voor stimulerende bazen.