Columns

Het effectiefste Goede Doel

Al meer dan 25 jaar delen HU en UU de lakens in de Summer School. Wat korter maar ook de lakens delend zijn de repectievelijke Summer School-verantwoordelijken, Inez Meurs en Jeroen Torenbeek. Op hun huwelijksfeest vroegen zij als men iets wilde geven om dan geld te storten op rekening 76300, want zij hadden beiden alles wat hun hartje begeerde (een dochtertje werd later nog letterlijk en figuurlijk een heerlijk toetje). Die rekening hoort bij het UAF, studie en werk voor hoger opgeleide vluchtelingen.

Sommige regelmatig in de brievenbus vallende bedelbrieven laat ik voor wat ze zijn, al is het soms lastig om niets te doen. Maar ik krijg een warm gevoel als ik het UAF-foldertje doorneem dat bij de acceptgirokaart zit. In november 2011 koos het dagblad Trouw het UAF tot het meest effectieve goede doel in de categorie welzijn en cultuur. Meer dan 800 goede doelen deden mee.

In 2011 steunde het UAF 3.287 vluchtelingen, van wie er 1391 zich voorbereidden op een studie en van wie er 1335 studeren. Foto's van vluchtelingen die door de steun van het UAF in staat waren om in ons land een studie af te ronden en meewerken aan de toekomst van Nederland, trekken mij weer over de streep.