Columns

Het gonst van puike projecten die we niet zien

Hogescholen hebben een enorme potentie door het grote aantal studenten, de verscheidenheid aan curricula en de relatie met het bedrijfsleven. De vraag is of er wel ten volle van geprofiteerd wordt. Soms zie je het terug in projecten rondom duurzaamheid. Studenten laten zien hoe er simpel bezuinigd kan worden op energie. Maar er zijn veel meer uitstekende initiatieven die meer bekendheid verdienen. Docenten zouden studenten ook moeten laten zien hoe je een goed idee bekendheid geeft.

Dat komt misschien ook doordat relatief weinig docenten seminars, congressen en beurzen bezoeken. Het kost tijd, energie en geld. Het zijn vaak dezelfden die het zich kunnen (mogen?) en willen veroorloven. Leidinggevenden zouden contacten van docenten 'naar buiten toe' moeten stimuleren. Je kan ideeën in je schoot geworpen krijgen.

Zo blijkt dat de Rabobank via dochtermaatschappij MyOrder en PayPal een contract heeft gesloten met de mobiele betaaldienst Daalder, waardoor tienduizenden scholieren in schoolkantines met hun mobieltje kunnen betalen. Zou zoiets ook niet mogelijk zijn in de HU-kantines in samenwerking met Sodexo?
Natuurlijk krijgen docenten van alles op hun bord en moet gewerkt worden zoals keurig vastgelegd in cursuswijzers en protocollen. Maar een beetje meer nadruk op flexibiliteit en zowel fysiek als publicitair wat meer naar buiten gericht zijn kan geen kwaad.