Columns

Het imago van ons onderwijs

De havo moet minder saai worden, is de belangrijkste conclusie uit het vandaag gepresenteerde rapport 'Talentontwikkeling op de havo'. Echte ouderen, de voorgangers van de babyboomers, vinden de havo een nieuwe versie van de mulo met minder verplichte talen. Terwijl staatssecretaris Sander Dekker vindt dat de havo teveel gezien wordt als een vwo-light, is dit schooltype de opstap geworden naar een exponentieel gegroeid aantal hbo-instellingen met oneindig veel opleidingsmogelijkheden.

De 'echte ouderen' gingen na het halen van hun mulodiploma werken en cursussen doen, zoals handelscorrespondentie in verschillende talen, of door naar de kweekschool om onderwijzer of onderwijzeres te worden. Veel mogelijkheden om door te studeren waren er niet. De mulo is afgeschaft en toegevoegd aan het vmbo als de theoretische leerweg, afgekort vmbo-t.

Met terugwerkende kracht betekent dit statusdevaluatie voor de mulo, iets wat ook al het geval is voor de havo. Niet voor niets is het aantal gymnasia in ons land de afgelopen jaren gestegen. Ouders kijken niet alleen naar de inhoud van het onderwijs, maar ook naar de status van het schooltype. De aandacht van politici is te veel gericht op toetsresultaten in plaats van de inhoud en het imago van ons onderwijs.