Columns

Het raadsel van de zuurkast

Dinsdagmiddag wordt met veel herrie het grijze gebouw van de Universiteit Utrecht tegenover de FCJ ontruimd. Er was een stroomstoring en nu is het er onveilig in verband met zuurkasten. Waarom die gevaarlijk zijn zou ik je met liefde willen vertellen, maar ik heb echt geen idee. Want sinds de stroomstoring zijn de servers kapot en hebben we geen internet. En zonder internet weet ik niets. NIETS.

En ik ben niet de enige. Het gesprek op de redactie ging zo: ‘Hoe heet dat grote grijze gebouw aan de overkant dan?’ ‘Ja, weet ik veel het is van de UU.’ ‘Google het anders even.’ ‘Eh, het internet is kapot.’ ‘Ohja, iemand nog thee?’ ‘Nou, het bord is weer schoon.’ ‘Heb je dan toch mooi even tijd voor he, met je bordenwisser’. ‘Maar wat is er nou met die zuurkasten?’ ‘Ja, die zijn gevaarlijk.’ ‘Maar waarom dan?’. Doodse stilte.

Met je poten in het bluswater, daar moet je natuurlijk zijn als journalist. Dus ik wandel naar de ingang van het grote grijze UU-gebouw om poolshoogte (polshoogte of poolshoogte? onzetaal.nl zou uitsluitsel kunnen geven, maar daar kunnen we nu dus niet bij) te nemen, maar daar schiet ik niets mee op. Drommen studenten staan braafjes te wachten tot de BHV’ers ze weer naar binnen laten, of niet. Deze mensen hebben ook geen idee wat er aan de hand is en om nou te eisen dat er iemand gehaald wordt die ‘de pers’ te woord kan staan. Het gaat me wat ver.

Ondertussen zijn we twee uur verder en er is nog steeds geen internet en is het raadsel van de zuurkasten dus ook nog niet opgelost. Vroeger schreven mensen hele kranten vol zonder internet, encyclopedieën zelfs. Dus hier moeten we achter kunnen komen, maar er werkt hier niemand die oud genoeg is om te vertellen hoe dat allemaal ging in het pre-internettijdperk. Nou ja, Janny zou het kunnen weten, maar die is al naar huis. Omdat het internet het niet doet.

Ik denk dat ik in de bibliotheek moet zijn om het raadsel op te lossen, maar daar ben ik al jaren niet geweest en ik weet ook niet waar die is. Dat zou ik even moeten Googlen. AHHHH!!!!

PS – Het internet doet het weer en binnen 40 seconden wist ik alles over zuurkasten. Applaus voor het internet.