Columns

Hoe betrouwbaar is Jet Bussemaker?

Afkomst mag nooit je toekomst bepalen is de kop boven een interview met Jet Bussemaker, minister van Onderwijs, in het maandblad van de PvdA. Daarin staat dat ze ontzettend bevlogen is over het onderwijs en dat het creëren van gelijke kansen voor iedereen een van haar drijfveren is. “Sinds mijn jeugd kan ik onrechtmatigheid niet uitstaan. (…) Van leerlingen die hetzelfde resultaat bij een Cito-toets halen, is de kans dat het kind van hoogopgeleide ouders daarna een hbo-opleiding afrondt, vijf keer zo groot als van een kind van laagopgeleide ouders.”

Martin Sommers haalt in zijn column van afgelopen zaterdag de onlangs overleden Jaap Dronkers aan die getuige was voor de commissie-Dijsselbloem, die in 2007 de onderwijsvernieuwingen onderzocht. Dronkers hamerde op een stabiel gezinsleven als voorwaarde voor een succesvolle onderwijsloopbaan. Kinderen uit zwakke milieus zijn vaak de klos, doordat die te weinig ‘cultureel kapitaal’ bezitten.

Volgens Linda Duits in haar column in Folia is Jet Bussemakers van ijzer en niet te vertrouwen. De minister wil graag sympathiek overkomen, maar zegt nee op voorstellen van Kamerleden die bijvoorbeeld meer (mede)zeggenschap willen voor studenten om slechte bestuurders weg te sturen of die instemmingsrecht willen bij bestuurdersbenoemingen. Eind 2012 beloofde ze rector te blijven van de HvA en geen minister te worden. Maar ze werd het toch. En hoe zit 't met die emancipatie?