Columns

Hoe groot is jouw wereld?

Beste decaan,

Ik ben opgegroeid in een kleine plaats in de Betuwe. Mijn ouders hebben daar een winkel in huishoudelijke artikelen. Ze hebben altijd hard gewerkt en goed in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Ze kennen natuurlijk het hele dorp, vanuit de winkel, maar ook vanuit de kerk en het verenigingsleven.
Ik studeer small business, dat past wel bij het ondernemersgezin waar ik uit kom.
Ik moet langzamerhand beslissen over mijn stages en mijn afstudeertraject en daar kom ik helemaal niet uit. Thuis vinden ze me een man van de wereld, ik ga elke dag naar Amersfoort en leer daar dingen waar ze nog nooit van hebben gehoord. Maar ik denk dat mijn studiegenoten me een boerenkinkel vinden. Zij maken plannen voor stages in Toronto en Singapore. Iedereen heeft ideeën voor z’n persoonlijk ontwikkelingsplan en de één ziet de toekomst nog zonniger dan de ander. Zelf weet ik steeds minder wat ik wil.

Marco

Beste Marco,

Op dit gebied stikt het van de spreekwoorden, een goede buur is beter dan een verre vriend; wat de boer niet kent, dat lust hij niet; zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens; Oost, west, thuis best; de appel valt niet ver van de boom en vast nog veel meer. Blijkbaar is het een vraag van alle tijden: waar voel ik me het meest thuis?
De vergissing is, dat het gras aan de andere kant niet groener is, het lijkt alleen maar zo.
Als de ene student de wereld wil verkennen en de andere wil liever in de vertrouwde omgeving blijven, waarom niet?
De kunst is om uit te vinden, wat bij jou het beste past.
Praat er eens over met allerlei mensen, thuis, met je vrienden, met je studiegenoten en misschien ook met je decaan. Je kunt zo’n stage ook beschouwen als uitstapje, om te controleren of  je idee, dat het dicht bij huis fijner is, wel klopt. Veel succes.

Nina Kalker
Studentendecaan Faculteit Gezondheidszorg