Columns

Iets nieuws onder de zon gezien?

Er verandert weinig aan de inhoud van columnisten als het gaat over het onderwijs. De kop van Aleid Truijens’ column in de Volkskrant van 4 juni: Trek goede leraren aan – en betaal ze goed. En dan ergens in de tekst nog een tussenkop: Wat uitmaakt, is de kwaliteit van degene die voor de klas staat. Daar moet het geld naartoe. Zo vernieuwend is dit niet. Maar misschien heeft Truijens lesgegeven en weet dat je vaak moet herhalen voordat iets beklijft.

Eigenlijk is het toch wel erg dat dit al zo vaak is gezegd en geschreven, maar dat politici altijd weer andere zaken voor het voetlicht weten te halen, waar Jan en Alleman een mening over hebben. Een islamitische school in Amsterdam, hoe vroeg of helemaal niet beginnen met Engels op de basisschool, ov-kaart voor mbo’ers, het leenstelsel. Die onderwerpen vind je dan terug bij een van de 321 bloggers, die aangesloten zijn bij Edubloggers.nl, een verzameling van onderwijs weblogs.

Maar goed onderwijs komt neer op het aantrekkelijker maken van het leraarschap, onder andere door hogere salarissen en minder uren, waardoor het imago van het vak zal stijgen. Dat zal uiteindelijk leiden tot betere docenten voor de klas en misschien zelfs weer een natuurlijker verhouding man-vrouw.