Columns

Imiteren en associëren kan geen kwaad

Zonde om niet nog een keer terug te komen op het MKB Ondernemers Congres van afgelopen donderdag, waar Annemarie van Gaal ook vertelde over een van haar veertien investeringen, een Belgische tassenfabriek. Die maakte monsters en liet afnemers bepalen welke modellen goed of niet zouden lopen en wat de prijs eventueel zou kunnen zijn. De consumentenprijs was normaal onkosten maal 5,2. Ze bracht dit als een openbaring, terwijl Disney dit al decennia doet. Tijdens de productie van een nieuwe animatiefilm zijn Chinese bedrijven al druk in de weer met het maken van merchandising, die Disney bij afnemers test. Toch leek het tijdens het congres dat er bij sommige ondernemers ineens een lichtje ging branden.

Gastsprekers Jort Kelder en Annemarie van Gaal waren nauwelijks uitgesproken of het publiek verliet in drommen de zaal om op tijd te zijn voor ruim zestig workshops en presentaties, die doorliepen tot half zeven. Daarvoor waren ook gerenommeerde namen aangetrokken, zoals FC Utrecht-sponsor Frans van Seumeren.

De ruim 1500 deelnemers konden in de gangen, behalve voor gratis eten en drinken, ook terecht bij de stands van de vier hoofdsponsors, de Rabobank, MKB Nederland, de Economic Board Utrecht en de HU zelf, die graag meer stageplaatsen wil voor z’n studenten. Een geslaagd congres.