Columns

Internationalisering op de HU

De Hogeschool Utrecht blijft achter als het om internationaliseren gaat, al werkt men (in CARPE) samen met hogescholen in Turku, Hamburg, Manchester en Valencia en biedt men steeds vaker minoren in het Engels aan. Toch bruist het niet echt op de HU. IBMS (International Business and Management Studies) scoorde een twaalfde plaats van dertien gelijknamige studies in ons land. Het is een van de slechts vier bachelorstudies in het Engels, naast nog een in het Duits, op een totaal van 134, die de HU aanbiedt.

Stenden Hogeschool, die gaat fuseren met NHL hogeschool, krijgt een nog internationaler profiel. NHL heeft twee en Stenden al dertien Engelstalige bachelor studies en daarbij al enige jaren vestigingen in Thailand, Qatar, Zuid-Afrika en op Bali. Stendens collegevoorzitter Leendert Klaassen zegt in Transfer (oktober 2015) te willen uitbreiden naar China.

HU-collegevoorzitter Jan Bogerd deed pogingen in de Golfstaten, maar dat bleef bij een oriëntatiereis. Dit in tegenstelling tot Sibrand Poppema, collegevoorzitter van de RUG (Rijksuniversiteit Groningen), die na bezoeken aan China echt een branch campus gaat beginnen in de Noord-Chinese kuststad Yantai in de provincie Shandong met evenveel inwoners als Nederland en Duitsland samen. Volgens hem kom je anders 'in een neerwaartse spiraal'. Is de HU daar al in beland?