Columns

Is dit regeerakkoord goed voor de HU?

Hopelijk heeft Jet Bussemaker, de nieuwe onderwijsminister in kabinet Rutte II, voldoende ervaring opgedaan als rector van de Hogeschool van Amsterdam. Ook zij bleek in de bijna twee jaar niet in staat de HvA uit de onderste regionen te loodsen van de verschillende lijstjes. Hoe zij zonder extra budget ervoor moet zorgen dat ons land bij de top vijf van de wereld gaat behoren, is me een raadsel. Het is een mooie ambitie, maar of die realistisch is, betwijfel ik.

Nu moet ik wel zeggen dat er aardige zinnen in het hoofdstukje Onderwijs van het Regeerakkoord staan: de juiste man of vrouw voor de klas is van doorslaggevende betekenis; de kwaliteit staat of valt met de opleiding van docenten (daaraan is de afgelopen jaren op de HU veel geld besteed) en de selectie van docenten (gaat dat wel goed op de HU?); talent moet meer uitgedaagd worden; startende docenten moeten beter begeleid worden; bijscholing wordt met ingang van 2017 verplicht.

Nog steeds pleit ik ervoor om hogerejaars studenten in te schakelen bij het begeleiden van lagerejaars studenten. En om docenten die in het beroepsonderwijs zitten elke vijf jaar verplicht een vorm van bedrijfsstage of onderzoek te laten doen, wat op sommige hogescholen in Duitsland het geval is. En daar is budget voor nodig.