Columns

Is er werk voor geslaagde BA’ers?

Vandaag verscheen een McKinsey-rapport, Education to employment: Getting Europe’s youth into work, dat een sombere situatie schetst voor de jongeren in de Europese Unie. Onderzoek werd gedaan in acht landen (Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Italië, Portugal, Spanje, Zweden en Groot-Brittanië) onder 5300 jongeren, 700 leerkrachten en 2600 werkgevers. De Europese Unie heeft een ontzettend hoge werkeloosheid onder jongeren. In Spanje heeft meer dan de helft van de jongeren geen baan. Van degenen die wel werken doet een derde dat via een uitzendbureau en 20 procent werkt met tegenzin.

In Griekenland is de werkeloosheid onder jongeren hoger dan 55 procent en toch klagen werkgevers dat ze geen goed personeel kunnen vinden. Dat zeggen ook werkgevers is Zweden en Duitsland, die onder de sollicitanten te weinig jongeren zien met de juiste competenties.
Ook op de HU schrijven de beleidsmakers dikke rapporten over de juiste competenties, die getoetst moeten worden en hebben ze meegedaan aan het schrijven van het in 2012 verschenen ‘Programme for International Student Assessment’ (PISA). Maar uit het onderzoek blijkt dat de afgestudeerde hogeschoolstudenten nog steeds een tekort aan ‘skills’ hebben; dat zegt 61% van de werkgevers.

Aanbevelingen zijn makkelijker dan oplossingen. Maar evident is om de werkgevers meer bij het onderwijs te betrekken, creëer openheid en deel ‘best practices’.