Columns

Jaarbeurs en de HU

Het valt me op dat er veel beurzen zijn waar je gratis toegang krijgt als je van tevoren op internet een lijst met vragen invoert. Je moet dan wel horen tot een doelgroep die men wil bereiken. Je toegangskaart kan je thuis afdrukken. Komende woensdag en donderdag is in de Jaarbeurs de gezamenlijke beurs van Storage Expo en Info Security met meer dan tweehonderd exploitanten. Tijdens beide dagen zijn seminars, waar zeker de afluisterpraktijken van de Amerikaanse National Security Angency (NSA) aan de orde zullen komen. Best interessant voor docenten en studenten die een paar uurtjes vrij hebben.

Dat er meer te halen valt, heeft de Hogeschool van Amsterdam (HvA) begrepen. De school sloot begin deze maand een convenant met de Amsterdam RAI. Het incidenteel aannemen van stagiars heeft nu een officieel karakter, zoals onze hogeschool heeft met FC Utrecht. Maar zover ik weet heeft de HU dit niet met de Jaarbeurs, terwijl er met veel HU-faculteiten samengewerkt kan worden. Denk maar aan de vele vakbeurzen.

Bezoeken aan die beurzen is vaak een goudmijn voor stageplekken. Maar ook als het gaat om de organisatie van evenementen, tentoonstellingen en beurzen. Op zowel de FCJ als de FEM wordt daar zelfs specifiek in lesgegeven. Wie neemt het initiatief?