Columns

Jelmer Evers in de krant

Een paar jaar geleden sprak Jelmer Evers op een jaaropening van de HU. Afgelopen maandag stond hij pontificaal afgebeeld op een dubbele pagina in de Gooi & Eemlander. Hij werd aangekondigd als geschiedenisleraar, publicist en onderwijsvernieuwer. De kop van het artikel luidde: Doe waar je in geïnteresseerd bent. Het interview vond plaats in Utrecht.
Evers geeft klassikale instructie via YouTubefilmpjes en laat de leerlingen individueel in de klas werken.

Evers is visueel ingesteld en gebruikt om snel te schakelen social media en blogs. Dat zouden volgens hem meer docenten moeten doen, die nu werken in stevig dichtgetimmerde lesprogramma’s met weinig ruimte voor de actualiteit. Alle via regels vastgelegde randvoorwaarden zijn een rem op vernieuwing, concludeerde onderzoekbureau McKinsey, waardoor docenten te veel bezig zijn met dagelijkse beslommeringen.

Evers vindt doceren een moeilijk, vermoeiend, maar boeiend beroep, topsport. “Beleidsmakers snappen niet dat lesgeven een levend organisme is, dat niet altijd te vatten is in een model dat het leerproces moet meten. Natuurlijk wil je weten hoe leerlingen presteren, maar het toetsen mag niet leidend zijn”.
“Leerlingen moet je motiveren, je moet ze zien”, vindt Evers, “en docenten moeten in de klas bij een collega kijken, om van elkaar te leren en te zorgen voor aansluiting tussen de vakken.”