Columns

Jeugdjournaals in de wereld

In de recentste Trajectum een artikel over de ex-HU-student Robbie Kammeijer, die het NOS Jeugdjournaal gaat presenteren; ik ben even in de geschiedenis ervan gedoken. In 1972 werd in Engeland het eerste jeugdjournaal uitgezonden. Negen jaar later kwam de NOS met een jeugdjournaal. Duitsland en Italië volgden een paar jaar later en pas dertig jaar na Engeland konden ook de Belgische kinderen naar een jeugdjournaal kijken. Onder auspiciën van Free Press Unlimited, gevestigd in Amsterdam, werd het internationale netwerk Kids News Network opgezet dat zorgde dat in 2004 ook Suriname een jeugdjournaal kreeg.

De gelovige Robbie speelt als organist in de kerk en heeft zich als stagiair bij het NOS Jeugdjournaal in 2012 via het redacteurschap opgewerkt tot redacteur-presentator. Hij vindt het een fantastische baan, die gelukkig niet is wegbezuinigd.
Ondanks de wereldwijde financiële crisis blijft het netwerk van Kids News Network zich uitbreiden. Wel met steun van Free Press Unlimited, dat weer gesponsord wordt door de Postcodeloterij. Zo kregen Afghanistan, Zambia, Peru, Burma, Indonesië, Mozambique, Curaçao, Bolivia, Zuid-Afrika, Nigeria, Nepal, Ghana en Bangladesh ee eugdournaa en eind dit jaar komt Brazilië erbij.

Fantastisch, maar de steun aan die landen houdt een keer op. Gaan er dan nog jeugdjournaals bijkomen of gaan ze dan weer verdwijnen?