Columns

Kan je iets doen aan een taalachterstand?

Is er veel veranderd sinds een Amerikaans taalonderzoek onder gezinnen met peuters in Amerika dertig jaar geleden? Het werd uitgevoerd door Betty Hart en Todd Risley van de Universiteit van Kansas. 42 gezinnen van verschillende sociale klassen met baby’s tussen de zeven en twaalf maanden werden tweeënhalf jaar gevolgd. De onderzoekers zagen veel overeenkomsten tussen de gezinnen waar het ging om de kinderen zindelijk te krijgen, zichzelf aan te kleden en hoe te gedragen aan tafel. Maar er bleek veel verschil in taalvaardigheid.

De kinderen van ouders uit de hogere sociale klasse hoorden gemiddeld in een uur 2150 woorden, voor de kinderen uit de middenklasse was dat 1250 woorden en voor de kinderen uit de sociaal zwakkere gezinnen was dat 620 woorden. Hoe vaker de ouders met de kinderen spraken des te sneller groeide hun woordenschat.

Hillary Clinton kwam vorig jaar met een initiatief 'too small to fail' en Obama zei daarna tijdens een conferentie in het Witte Huis dat zijn doel is 'to bridge the gap and put more young people on the path to succes'. (The New Yorker, 12.01.15)
Het zijn mooie doelstellingen, maar sociale verschillen worden in de wereld niet kleiner maar groter. Er komt daardoor steeds meer druk op het onderwijs.