Columns

Komt-ie er nou toch?

Begin april was het niet de eerste keer dat ik schreef dat in ons land de kinderen (met hun ouders) te vroeg moeten kiezen welke opleiding ze willen gaan volgen. De Nijmeegse hoogleraar onderwijs-sociologie, Jos van Kemenade, zag dit ook bijna veertig jaar geleden toen hij minister van Onderwijs was in het kabinet-Den Uyl. Daarom startte hij een proef met een zogenaamde Middenschool, maar kreeg niet de kans dit door te zetten. Zijn opvolger Wim Deetman, eigenlijk het CDA en de VVD, zagen het niet zitten. Afgelopen vrijdag een uitgebreid artikel in de Volkskrant over de noodzaak van een driejarige brugopleiding. En vandaag een ingezonden brief van emeritus hoogleraar pedagogiek, Jan Terwel, in Trouw die vindt dat er een structuurfout zit in ons onderwijs. Hij is geen tegenstander van stapelen, maar zegt dat het voortkomt uit fouten bij te vroege selectie. Zaterdag liep ik tegelijk met een groep 4-vwo-leerlingen van het Pieter Callandlyceum uit Amsterdam en hun begeleiders in het Plantijnmuseum in Antwerpen. Het was een vrijwillige excursie. De leerlingen hadden informatie vooraf gekregen. En terwijl zij opdrachten uitvoerden, sprak ik hun begeleiders. Ja, zij vonden ook dat er eigenlijk een Middenschool moest komen. “We starten volgend jaar wel met daltononderwijs, maar een Middenschool bepaalt de politiek.”