Columns

Lang leve het fysieke boek

De winkels van boekhandel Polare (voorheen Selexyz en De Slegte) worden per vestiging of per groep vestigingen verkocht. In 2011 ging de grote internationale boekhandelsketen Borders failliet. Eind vorig jaar stopte die andere grote keten, Barnes & Noble (B&N), hun onlinetak Nook, die het jaar daarvoor 500 miljoen dollar verlies leed, terwijl de B&N-boekhandels nog winst maakten. B&N heeft meer dan 600 vestigingen en daarbij 680 boekwinkels in universiteiten in Amerika.

Volgens een onderzoek van de Codex Group vindt men nog steeds liever nieuwe titels in boekwinkels dan online of via social media. Onafhankelijke boekwinkels doen het uitstekend in Amerika, hoewel sommigen beweren dat de boekenindustrie dezelfde kant opgaat als de muziekindustrie, waar de digitale downloads de cd-verkopen marginaliseerden (in 2013 daalde de fysieke markt met 19,1%).

Maar na de gigantische opmars van e-boeken, vlakt de stijgende lijn wat af. In genoemd onderzoek zegt 79 procent van de mensen die e-boeken lezen dat ze ook gewone boeken lezen en slechts 3 procent zegt dat ze alleen e-boeken lezen. Ik denk dat juist ook bij het studeren een fysiek boek makkelijk is. Even terugbladeren en is het je eigen boek, dan kan je met geel delen markeren en aantekeningen aan de rand schrijven. Geef mij maar een boek van papier.