Columns

Lekker zeuren om maar te zeuren? Nou nee

Het zijn onstuimige tijden in hbo- en universiteitsland. Steeds meer studenten – en ook docenten – vinden dat allerlei zaken niet goed gaan binnen de instellingen.

Maar de eigen inzet om dat tij te keren blijkt vaak ver te zoeken.

U zult nu vast direct een link proberen te leggen met druktemakers die actie gaan voeren om maar een aantal studiepunten te vergaren. En die dit onder de noemer ‘De Nieuwe Universiteit’ doen. Maar een beetje kampvuurtjes maken in het Maagdenhuis valt natuurlijk niet onder ‘ferme inzet’.

Dat doen we in Utrecht anders. De Hogeschool Utrecht heeft fantastische baantjes voor u liggen: zo kunt u een zetel krijgen in een faculteitsraad, een opleidingscommissie. En als u echt met de bobo’s wilt discussiëren en vergaderen, dan kunt u zich ook verkiesbaar stellen voor de Hogeschoolraad.

Ja mensen. Binnen de hogescholen en universiteiten is voor de student voldoende inspraak mogelijk, maar met een kampvuurtje stoken, een deur barricaderen of zeuren om het feit dat het te koud is in het Maagdenhuis gaat niemand het natuurlijk redden. Oftewel, als alle studenten zich nu eens zouden verdiepen in al bestaande mogelijkheden dan zal het voor elke student een stuk aangenamer kunnen gaan worden.

Mijn devies? Houd op met klagen, breng uw pak naar de stomerij en stel u verkiesbaar voor een functie binnen de hogeschool of universiteit. Het moet niet gekker worden, maar u krijgt zelfs betaald voor een dergelijke functie.

‘Wat is het toch allemaal slecht geregeld in het hoger onderwijs? Nou nee dus. Maar u zult toch echt zelf de wereld beter moeten maken, want met marshmallows opwarmen en een beetje klagen verandert er niks.

Kom dus op, schrijf u in voor de verkiezingen en doe dus echt mee.

Florijn Perdok

fractie Student en Sport in de Hogeschoolraad