Bij de lesColumns

Lessen voor docenten (12): wees een goed gastheer vanaf de start!

In een serie didactische lessen geeft trainer en adviseur Alard Joosten tips aan docenten in het hbo over lesgeven en begeleiden. Les 12: wees een goed gastheer of gastvrouw.

De start van een les. Studenten zijn onrustig, kletsen door elkaar, zijn bezig op hun mobieltjes en worden niet uit zichzelf stil. Als de docent start, komen telkens één voor één nog laatkomers binnen. Een veel gehoorde klacht van docenten is dat zij nooit eens gewoon met de les kunnen beginnen. Hoe voorkom je dit?

Als docent moet je investeren in het begin. Maar nog beter is het om al voordat jouw les start, te investeren in de relatie met de studenten door hen oprechte aandacht te geven. De relatie en het contact met de studenten is namelijk een belangrijke voorwaarde om het leerproces (en dus de les) op gang te brengen. Studenten willen aandacht, gezien en gehoord worden.

Door gastheer/gastvrouw te zijn zorg jij voor positieve en absolute aandacht voor de studenten. Het doel is dat iedereen op zijn gemak is, zich welkom weet en er binding ontstaat. Het gaat om afstemmen op de groep en afstemmen op de individuele studenten. En het is belangrijk dat je dit als docent bewust en effectief doet. Afstemmen doe je als docent natuurlijk op je eigen manier. Zorg ervoor dat je weet wat je als docent wil uitstralen en dat je dat ook uitstraalt (ook non-verbaal).

Verder bevordelijk voor goed gastheerschap:
Wees eerder dan de studenten in het lokaal aanwezig. Maak het klaslokaal en de les organisatorisch klaar (opstelling tafels, installeren beamer, materiaal klaarleggen). Heb een open lichaamshouding en maak oogcontact met de studenten wanneer zij binnenkomen. Heet de studenten welkom. Loop door het lokaal, toon interesse en informeer bij de studenten naar de vorige les of naar andere zaken. Zie en hoor wat er gebeurt en reageer daarop.

Wanneer je gastheerschap vertoont, heb je hier vaak de hele les profijt van. Immers, je maakt eerst contact vanuit de gedachte dat je daarna gaat leiden bij de start van de les. De energie en tijd die je investeert bij aanvang, win je meestal direct doordat je effectiever kunt starten.

Dus: investeer in je rol als gastheer of gastvrouw, een van de belangrijkste aspecten van jouw docentschap!

Leestip:

Alard Joosten werkte als docent en trainer voor verschillende hogeronderwijsinstellingen. Heeft 15 jaar gewerkt bij de HU als docent, opleidingsmanager en kwaliteitszorgmedewerker. Adviseert en traint sinds 2014 met ALtraining en advies opleidingen bij professionaliseringskwesties, met de nadruk op didactiek en audits.