Bij de lesColumns

Lessen voor docenten (14): Weet de namen van je studenten!

In een serie didactische lessen geeft trainer en adviseur Alard Joosten tips aan docenten in het hbo over lesgeven en begeleiden. Les 14: vijf tips om namen te onthouden.

Een nieuw lesblok, een nieuwe cursus en een nieuwe klas. Dertig nieuwe studenten waar jij gedurende tien weken mee gaat optrekken en zij met jou. Hoeveel studenten ken jij na twee weken bij naam? Of spreek je ze onpersoonlijk aan (‘jij’), op basis van hun uiterlijk (‘jij met die blauwe sweater’) of, nog erger, noem je een student twee of drie keer bij de verkeerde naam?

Een van de basisbehoeften van studenten is de behoefte aan relatie (‘ik hoor erbij als student’). Juist door studenten bij hun naam te kennen, voelen ze zich gezien en gekend. Het is een simpele manier om een student het gevoel te geven dat hij gewaardeerd wordt. Maar hoe lukt het je nu om al die namen uit je hoofd te leren? Vijf tips om namen te onthouden.

1.     Maak het belangrijk en doe moeite
Stop met de overtuiging en met de uitspraak ‘sorry, ik ben slecht in namen’. Met excuses over dat je slecht bent in namen schiet je niets op. Je bent niet slecht in namen, je bent te lui om namen van studenten te onthouden. Je kunt van bijna iedereen die je ontmoet de naam onthouden. Het is echt niet zo moeilijk en de beloning is groot. Maak het voor jezelf superbelangrijk.

2.     Bereid je voor
Maak voor de eerste les een print van de lijst met studentnamen en hun pasfoto’s. Leer alvast minimaal vijf namen van tevoren uit je hoofd (kijk naar tip 4).

3.     Ga bij de deur staan
Geef de studenten een hand bij binnenkomst en zeg je eigen naam. Laat de student zijn naam zeggen, luister goed,  herhaal zijn naam hardop en kijk de student ook goed aan. Probeer het gezicht aan de naam te koppelen.

4.     Maak een associatie bij de naam
Creëer een ezelsbruggetje voor jezelf om de naam te onthouden, door er een associatie bij te zoeken zoals het uiterlijk (‘lange Leon’) of koppel de naam aan een bekende met diezelfde naam. Als studenten zichzelf  moeten voorstellen, kan je hen ook vragen zich voor te stellen met een associatie. Dat onthoudt makkelijker voor jou en de hele groep.

5.     Maak er een sport van
Namen onthouden is leuk. Oefen en train in de klas. Als de studenten bezig zijn aan een opdracht, ga jij met het leren van namen en de foto’s aan de slag. Check steeds of je de namen van de leerlingen al kent.

Zo laat je de studenten zien dat je moeite doet om hun namen te leren, en die persoonlijke aanspreekvorm: dat waarderen ze!

Heel veel succes.

Alard Joosten werkte als docent en trainer voor verschillende hogeronderwijsinstellingen. Heeft 15 jaar gewerkt bij de HU als docent, opleidingsmanager en kwaliteitszorgmedewerker. Adviseert en traint sinds 2014 met ALtraining en advies opleidingen bij professionaliseringskwesties, met de nadruk op didactiek en audits.