Bij de lesColumns

Lessen voor docenten (15): bied een lonkend perspectief

Saskia van Laar en Alard Joosten, van de Docentenacademie voor effectief onderwijs, geven tips voor beter lesgeven. Ditmaal het debuut van Saskia van Laar: Hoe motiveer je studenten met een lonkend perspectief?

Hoe belangrijk is een lonkend perspectief? Dat je weet waarvoor je iets doet en daarmee de inspanning langer vol houdt, meer frustratie aan kan en de kans groter wordt dat je je doel gaat halen? Dit perspectief geldt natuurlijk ook voor studenten.

Vorige maand moest ik hier nog aan denken toen ik wilde kiezen tussen twee opleidingen. Van beide had ik keurig de websites bestudeerd, de brochure gelezen, op internet naar recensies gezocht, maar tja… ik kwam er niet uit. Totdat ik toevallig twee mannen ontmoette die ieder een van de trajecten hadden gevolgd. Met beiden ben ik een keer een kop koffie gaan drinken.

Ik zie ze ieder nog zitten: beiden enthousiast, vol verhalen en met allerlei handige tips. Dit maakte alleen nog geen verschil. Totdat ik de mannen zelf eens bestudeerde. Welke van de twee inspireerde mij het meest? Toen was de keus snel gemaakt. Zoals de linker communiceerde, het leven leidde dat hij graag wilde en goed contact had met de mensen om zich heen: zo wilde ik het ook. ’s Avonds heb ik mij direct voor zijn opleiding ingeschreven.

Hoe creëer jij als docent een lonkend perspectief? Vier tips hoe jij dit kunt doen bij jouw studenten:

• Maak duidelijk wat de lesstof hen oplevert, nu in hun dagelijkse leven en in de toekomst als beroepsprofessional. Wat hebben ze aan de training Conflicthantering in hun persoonlijke relaties en als aankomend jurist?
  • Vertel wat de kennis over de lesstof voor jou heeft betekend.  Hoe leidde bijvoorbeeld voorheen jouw conflicten tot beëindiging van je relaties, terwijl je door de les beter hebt leren confronteren – waardoor je contacten juist zijn verbeterd.
  • Breng jouw ervaring uit de beroepspraktijk in. In hoeverre heb je daar met conflicten te maken gehad? Wat heb je er nu aan als docent?
  • Koppel de lesstof aan actuele gebeurtenissen. Hoe zie je in het conflict in Syrië de verschillende soorten conflicthantering terug en wat is hierin effectief?

Pas deze vier tips toe en zie hoe dit leidt tot meer motivatie en tot actiever leren.

Heb jij nog andere tips? Ik hoor ze graag!

Saskia van Laar werkt twintig jaar als docent, trainer, docentopleider, adviseur, projectleider en interim-manager voor verschillende hoger onderwijsinstellingen en commerciële trainingsbureaus. Sinds 1 januari 2016 is zij mede-eigenaar van De Docentenacademie, voor effectief onderwijs. Samen met Alard Joosten adviseert, traint en begeleidt zij hier vanuit beginnende en ervaren docenten in les- en begeleidingssituaties).