Bij de lesColumns

Lessen voor docenten (17): Succes smaakt naar meer

Saskia van Laar en Alard Joosten, van de Docentenacademie voor effectief onderwijs, geven tips voor beter lesgeven. Ditmaal Saskia van Laar: Hoe laat je studenten hun succesen ervaren.

‘Leren gaat met vallen en opstaan’, maar wie houdt er nu van vallen? Toen ik over de kop sloeg met mijn racefiets, vond ik er werkelijk helemaal niks aan en heb ik vooral geleerd dat ik niet zo goed kan fietsen. De fiets raakte ik prompt tien jaar niet meer aan totdat ik zowat iedereen voorbij zag scheuren. Op een stille zondagochtend leerde een doodgoede instructeur mij met kleine stapjes weer hoe ik mijn schoenen snel uit de pedalen los kon klikken en kreeg ik de smaak weer helemaal te pakken.

Studenten willen natuurlijk ook het liefste leren in een veilige omgeving. Een omgeving waarin vooral voorkomen wordt dat ze vallen, waardoor ze meer zelfvertrouwen ontwikkelen. Dat is ook de kunst van mensen iets leren: je helpt ze met de juiste tips op weg, zorgt dat ze succeservaringen opdoen en stimuleert ze om verder te gaan met experimenteren zodat ze een opwaartse successpiraal creëren. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar hoe doe je dat precies?

Vijf tips om studenten succes te laten ervaren:

1. Geef ze hetzelfde testje aan het begin als aan het eind van de les. Zorg ervoor dat dat ze de test aan het begin niet halen, maar de tweede keer zeker wel. Succes gegarandeerd.
  2. Laat studenten opschrijven wat ze nu meer weten dan in de vorige les. Zo zien ze hun eigen vooruitgang.
  3. Geef studenten welgemeende complimenten over hun resultaten en hun inspanningen. Dat vergroot hun zelfvertrouwen dat zo nodig is voor succes.
  4. Wanneer je een training verzorgt, laat studenten in de praktijk oefenen met kleine stappen. Vraag de volgende keer naar hun succeservaringen en vier dit groots en meeslepend.
  5. Als studenten iets goed kunnen, laat ze schitteren door uit te vragen hoe ze het aanpakken. Nodig de anderen uit te vertellen wat zij in het verhaal herkennen of juist anders doen. Zoek met elkaar uit hoe je het nog beter aanpakt zodat het succes nog groter wordt.

Want wat je ook doet: succes smaakt naar meer en is zoveel leuker dan leren door vallen en opstaan.

Heb je zelf positieve ervaringen met succes gecreëerd? Of heb je aanvullende tips? Van harte welkom!

Saskia van Laar werkt twintig jaar als docent, trainer, docentopleider, adviseur, projectleider en interim-manager voor verschillende hoger onderwijsinstellingen en commerciële trainingsbureaus. Sinds 1 januari 2016 is zij mede-eigenaar van De Docentenacademie, voor effectief onderwijs. Samen met Alard Joosten adviseert, traint en begeleidt zij hier vanuit beginnende en ervaren docenten in les- en begeleidingssituaties).