Bij de lesColumns

Lessen voor docenten (18): Spreek jij je waardering uit?

Saskia van Laar en Alard Joosten, van de Docentenacademie voor effectief onderwijs, geven tips voor beter lesgeven. Ditmaal Saskia van Laar: bestaat er één Docent van het Jaar?

Donderdag vindt de Docent van het Jaarverkiezing plaats. Wil je een aantal minilessen horen van docenten die door studenten hoog worden gewaardeerd? Wil je geïnspireerd raken door collega’s? Dan is dit the place to be!

Maar bestaat er wel één Docent van het Jaar? Alle docenten hebben toch  unieke kwaliteiten? Waar de ene heel goed is in studieloopbaanbegeleiding, kan de tweede veel betekenen voor afstudeerders, weet de derde een hoorcollege van begin tot eind te boeien, terwijl een vierde heel innovatief is in zijn onderwijs. Hoe waarderen we al deze verschillende aspecten? Zien we als hogeschool? ieders bijdrage en waarderen we die ook? Vanuit dat perspectief ben ik een groot voorstander van een bomvol podium voor Alle Docenten van het Jaar.

Want ook al is een docent misschien minder handig in zijn contact met studenten, hij kan nog heel veel betekenen voor het onderwijs. Bijvoorbeeld door zijn collega’s te ondersteunen met een luisterend oor, bij te dragen aan het team door ongemakkelijke situaties met een grapje op te lossen, zich stil te houden wanneer de onrust al groot genoeg is. Kunst is om ieders bijdrage te onderscheiden en te waarderen.

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor docenten, maar  ook voor studenten. Zien wij als docenten  waar zij uniek in zijn? Creëren we hiervoor ruimte in onze lessen? Een veilige leeromgeving begint namelijk bij er mogen zijn: je geaccepteerd en gerespecteerd voelen in hoe jij bent. Dat vraagt van ons als docenten te focussen op de bijzondere bijdrage van ieder van onze studenten. Waar de één heel goed kan schrijven, is de ander altijd op tijd, voorbereid of juist werkelijk nooit. Waar de één gaat voor een tien, weet de ander steeds met een 5,5 jouw cursus te halen. Alle twee heeft zo zijn charmes. Kun je dat als docent  zien en erkennen?

De Docent van het Jaarverkiezing vind ik een fantastisch evenement waar hopelijk veel mensen naar toekomen. Maar  laten we ons niet uitsluitend richten op die éne docent die wordt uitgeroepen, en beginnen met ieder om ons heen zo veel en vaak mogelijk te waarderen voor wat zij betekenen.

Docent van het Jaarverkiezing, donderdag 10 maart, Auditorium, Faculteit Educatie. Met pizzasessies vanaf 17.30 uur en de grote finale van 19.30 tot 21.30 uur! Meld je aan.

Saskia van Laar werkt twintig jaar als docent, trainer, docentopleider, adviseur, projectleider en interim-manager voor verschillende hoger onderwijsinstellingen en commerciële trainingsbureaus. Sinds 1 januari 2016 is zij mede-eigenaar van De Docentenacademie, voor effectief onderwijs. Samen met Alard Joosten adviseert, traint en begeleidt zij hier vanuit beginnende en ervaren docenten in les- en begeleidingssituaties).